Říká se, že Irwin G. Ohlsson byl Henry Ford letecko-modelářských motorů. V roce 1934 vyrobil své dva první miniaturní motorky. Oba o zdvihovém objemu .12 kubických palců (1,97 ccm), jeden poháněl malý kabinový model a druhý model dvouplošníku. Jeho otec, profesor na losangeleské střední škole, zemřel velice záhy, aniž by se dočkal synových úspěchů.
Irwinův první „velký“ motor byl upravený lodní motorek, který zakoupil od Billa Atwooda. Byl poměrně těžký, proto jej Irv zastavěl do kabinového modelu o rozpětí 8 stop, který zalétal v Mines Field, ve východní části Los Angeles. V roce 1934 se zúčastnil soutěžního létání v Akronu ve státě Ohio. Přestože měl nemalé šance v závodním poli, nepovedlo se mu motor nastartovat (díky teplému počasí s teplotami přes 100 stupňů Fahrenheita) a soutěž neodlétal. Po tomto zklamání se přihlásil na soutěž leteckých modelů v Sacramentu ve státě California, kde vyhrál první místo letem trvajícím přes hodinu.
Irwinův zájem o modelářské motory pokračoval do té doby, kdy se je rozhodl vyrábět a prodávat sériově. Dal se dohromady s Frankem Bertellim, Irwin si půjčil 1300,- USD od matky – což byly vyplacené peníze z pojistky jeho otce. Frank si také půjčil stejný obnos od rodičů. Ohlsson s Bertellim dále kontaktovali Harryho Rice, který zajistil vývojové a výrobní přípravky pro odlévané díly a dodávku většiny strojově obráběných částí pro první motor – Ohlsson Miniature. Byl to motor o obsahu .56 kubických palců, který společně se stavebnicí motoru a jeho příslušenstvím započal byznys, jenž se rozrostl v jedno z nejznámějších jmen v modelářství.
Neznám dnes modeláře, který by nebyl zasažen něčím z Irwinova úsilí, které věnoval leteckým motorům. Všichni víme o úspěchu, jehož dosáhla jeho firma. Časopis Engine Collector’s Journal zmapoval a zveřejnil 78 různých motorů, které byly vyráběny do roku 1957. Dnes jsou motory Ohlsson vyhledávané mezi historickými modeláři (SAM) jednak do sbírek a také pro pohon jejich modelů. Konají se také speciální soutěže, kde pro pohon modelů jsou určené pouze motory Ohlsson a je úžasné, že motory běhají stále perfektně i po několika desetiletích.
V roce 1982 byl Irv vážně zraněn, když se svou ženou Annie přecházeli ulici a byl sražen autem. Jejich životy již nebyly nikdy jako před touto tragickou nehodou a Irwinovo zdraví se začalo více zhoršovat, zvláště po té, kdy Annie utrpěla mozkovou mrtvici v roce 1996.
Annie byla umístěna do léčebny pro dlouhodobě nemocné, kde zemřela čtyři týdny a dva dny po Irwinovi. 30. května 1996 se konala vzpomínková bohoslužba, které se zúčastnil Frank Bertelli – Irwinův první partner. Irwin s Annie měli dvě děti, dceru Sigrid a syna Guse.
S odchodem Irwina G. Ohlssona jsme ztratili jednoho z největších pionýrů našeho hobby a vzácného přítele nás všech.
Dan Lutz, AMA
- 1934 – Vyrobil první dva motorky o obsahu .12 cu.in.
- 1937: Zvítezil v soutěži leteckých modelů státu California s modelem Pacemaker, který navrhnul a postavil
- 1943 -1946: Prezident AMA
- do 1953: Vyráběl vlastní motory s Frankem Bertellim, následně s Harry Ricem
- 1953: Vyvinul žhavící svíčky a palivo pro motory s touto svíčkou
- polovina – 50.let: Spolupracoval při návrhu zapalovacách systémů pro letecký průmysl
- 1975: Člen síně slávy „Model Aviation Hall of Fame“
- 1978: Člen síně slávy „National Free Flight Society Hall of Fame“
- 1989: Člen síně slávy „Society of Antique Modelers Hall of Fame“